۱۴۰۰ فروردین ۱۹, پنجشنبه

نکات طلایی در انتخاب فرش

 

                                   

پیشینه فرش در ایران به سالیان بسیار دور برمی گردد و ایرانیان همواره به بافت بهترین و نفیس ترین فرش ها مشهور هستند. در گذشته تمام فرش ها به صورت دستبافت بودند اما با رشد جمعیت و افزایش تقاضا، فرش های ماشینی نیز پا به عرصه ی حضور گذاشتند. انتخاب فرش مناسب دغدغه ایست که اکثر خریداران فرش دارند.

ما در این مقاله شما را با تمامی خصوصیات انواع فرش از نظر جنس فرش،طرح فرش و شانه وتراکم فرش آشنا کنیم تا در هنگام خرید فرش به مشکل برنخورید وبتوانید انتخاب خوبی داشته باشید.

انواع فرش از نظر نوع بافت

فرش دستبافت

قدمت بافت فرش در ایران به سالیان بسیار دور برمی گردد. فرش های دستبافت از نظر نوع الیافی که در بافت آن ها بکار می رود به چند دسته تقسیم می شوند که شامل فرش ابریشم ،فرش پشمی ، فرش کرکی. امروزه انواعی از فرش نیز بافت میشود که به صورت تلفیقی از الیاف پشم و کرک و ابریشم بافته می شوند.

فرش ماشینی

با گذشت زمان و افزایش تقاضا برای فرش و از طرفی گران بودن فرش دستبافت، فرش های ماشینی پا به عرصه گذاشتند.

الیافی که برای بافت این فرش ها استفاده می شوند الیاف مصنوعی و عموما از نوع اکریلیک هستند. برای بافت این فرش ها از دستگاه های قالی بافی پیشرفته استفاده می شود بهترین دستگاه های بافنده وندوویل و شونهر می باشند.فرش هایی که با این دستگاه ها و با نخ اکریلیک بافته می شوند از مرغوبترین فرش های ماشینی محسوب می شوند.فرش های ماشینی مرغوب به صورت 700، 1000،1200، 1500 شانه بافته می شوند.

رنگ در فرش

رنگ درفرش های دستبافت : در گذشته برای رنگ کردن الیاف پشمی از رنگ های طبیعی مثل روناس،پوست گردو،روناس و انارو... استفاده می شده اما امروزه تنوع رنگ های طبیعی بیشتر شده و از طرفی بسیاری از این الیاف برای افزایش تنوع با رنگ های مصنوعی رنگ می شوند.

رنگ در فرش ماشینی : الیاف مصنوعی طبیعتا با رنگ های مصنوعی رنگ میشوند و دارای تنوع زیادی هستند.

انواع فرش از نظر طرح

طرح در فرش های دستبافت عموما ثابت است واکثر فرش های دستبافت با توجه به مکانی که بافت می شوند دارای نقشه های مشخصی نیز هستند. اما طرح در فرش ماشینی غیر از نقشه های مرسوم که در فرش های دستبافت هم بافت می شوند دارای انواع بسیار متنوعی است. بسیاری از نقشه های مدرن وامروزی فقط در فرش های ماشینی بافت می شوند.

از نقشه های اصیل که بین فرش دستبافت و ماشینی مشترک است می توان به طرح افشان، خشتی، لچک ترنج، گلدانی، محرابی، گل فرنگ، شکارگاه، بته جقه ای،تلفیقی و هندسی اشاره نمود.

انتخاب فرش خوب

حال که با ویژگی های فرش دستبافت و ماشینی آشنا شدید لازم است بدانید که یک فرش خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

فرش خوب فرشی است که از الیاف مرغوب در بافت آن استفاده شده باشد در انواع دستبافت فرش های ابریشمی، کرک و پشم و کرک و ابریشم جزو مرغوبترین فرش ها می باشند ودر فرش ماشینی فرش های بافته شده با الیاف اکریلیک هیت ست شده بسیار مرغوب هستند.

تراکم و شانه از دیگر نکاتی ست که کیفیت فرش با آن پیوستگی زیادی دارد همانطور که در فرش های دستبافت فرش های ریزبافت ومتراکم و منسجم بافت مرغوبترند در فرش های ماشینی نیز هرچه شانه وتراکم فرش بیشتر شود کیفیت فرش نیز افزایش می یابد. برای مثال فرش 1500شانه با تراکم 4500نسبت به فرش700شانه با تراکم 2550 بسیار ریزبافت تر و مرغوبتر است.

به طور کلی می توان گفت که انتخاب رنگ و طرح فرش کاملا سلیقه ایست و متناسب با دکوراسیون منزل انتخاب میشود و انتخاب ابعاد فرش نیز به اندازه آن فضا مربوط است.

ابعاد فرشی که برای منزلتان انتخاب می کنید باید متناسب با اندازه ی فضایی باشد که می خواهید فرش کنید. فرش های دستبافت با اندازه های استاندارد به صورت قالیچه و 6و 9و12 متری بافت می شوند. دقت کنید فرش دستبافت مرغوب باید از نظر اندازه تمام قسمت هایش یکی باشد.یعنی سر و ته فرش از نظر اندازه باهم کاملا هم اندازه باشند. فرش های ماشینی به این دلیل که توسط دستگاه بافته می شوند با این مشکل مواجه نیستند. به طور کلی می توان گفت فرش های ماشینی که با دستگاه های وندوویل و شونهر بافته میشوند مرغوبترند. این فرش ها نیز درابعاد استاندارد 2 تا 12 متری بافت می شوند.

خرید مستقیم فرش از کارخانه

فروشگاه اینترنتی قالی کاشان که یک فروشگاه معتبر در زمینه فرش می باشد، با تنوع بسیار انواع فرش ها به شما این اجازه را می دهد که فرش مناسب منزل خود را با ابعاد دلخواه و همچنین کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. یکی از ویژگی های این فروشگاه ارسال رایگان محصولات به سراسر ایران می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر