۱۴۰۰ فروردین ۲۹, یکشنبه

عوامل موثر بر قیمت فرش ماشینی


شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در زمان بازدید از یک فروشگاه فرش، یک طرح یکسان بر روی دو جفت فرش بافته شده باشد اما دارای دو قیمت متفاوت باشد. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چرا دو عدد فرش با یک طرح یکسان باید دارای دو قیمیت متفاوت از یک دیگر باشد؟! در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش ماشینی

فرش یکی از کالا های مهم و ضروری محسوب می شود که قیمت آن بستگی به جنس الیاف به کار رفته در آن می باشد. در کنار الیاف عوامل موثر دیگری نیز هستند که باعث می شوند که روی قیمت فرش تغییراتی صورت بگیرد. که شامل شرکت و منطقه تولید شده فرش ماشینی، به روز بودن طرح فرش، الیاف به کار رفته در تار و پود فرش، اصالت و زیبایی فرش و...
برای محاسبه قیمت فرش تولید کنندگان یک مبنایی را در نظر گرفته و با توجه به آن هر فرش با هرگونه جنس و سایز را محاسبه می کنند. و مردم عادی باید از این مبنا آگاهی کامل را داشته باشند. تا در هنگام خرید قیمت بیشتری را پرداخت نکنند.

تاثیر الیاف بر قیمت

در فرش های ماشینی الیاف گوناگونی به کار برده می شود که شامل اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، ورجین، الیاف بی سی اف و... . هرکدام از این الیاف قیمت مشخصی را در فرش دارند. برای مثال نخ اکریلیک یکی از الیاف مرغوب در بازار می باشد که به فرش استحکام و دوام می بخشد. در نتیجه یکی از گران ترین الیاف موجود در بازار فرش ماشینی الیاف اکریلیک می باشد.

رنگ به کار رفته در فرش

امروزه دستگاه های بافت فرش ماشینی دارای قابلیت تولید فرش در دو دسته 8 رنگ و 10 رنگ را دارند. به همین منظور هر چه تعداد رنگ در فرش افزایش پیدا کند قیمت فرش فیز بالا می رود.

شانه و تراکم در فرش

به تعداد گره های موجود در یک متر عرض فرش "شانه" می گویند. همچنین به تعداد گره ها در یک متر طول فرش "تراکم" گفته می شود. افزایش شانه و تراکم در قیمت فرش بسیار موثر می باشد. زیرا هرچه این دو ویژگی افزایش پیدا کنند ظاهر فرش زیباتر و دستباف گونه تر می شود و به همین منظور قیمت فرش بالا می رود. ارزان ترین قیمت ها بر اساس شانه و تراکم در بازار فرش های 500 شانه می باشند و گران ترین فرش ماشینی در حال حاضر فرش 1600 شانه است.

تاثیر ابعاد در قیمت

فرش های ماشینی در ابعاد گوناگونی نسبت به متراژ خانه بافته می شود. هرچه این ابعاد کاهش پیدا کند قیمت آن کمتر می شود. سایز های استاندارد که شامل فرش 12 متری، فرش 9 متری، فرش 6 متری و در نهایت پادری و قالیچه می باشد. اما اگر به دنبال فرشی با سایز غیراستاندارد و سفارشی هستید. متراژ مورد نظر خود را به شرکت تولید کننده داده و فرش خود را در مدت زمان کوتاهی تحویل بگیرید. لازم به ذکر است فرش هایی با سایز سفارشی به دلیل طراحی نقشه فرش قیمت بالا تری را دارند. چرا که هزینه طراحی نقشه از مشتری دریافت می شود.

فرش کاشان

امروزه فرش کاشان یکی از باکیفیت ترین فرش های ماشینی موجود در بازار می باشد که طبق سلیقه روز مردم محصولات زیادی با طرح و رنگ متنوع در بازار داخلی و خارجی عرضه می نماید. با ورود به سایت قالی کاشان می توانید فرش مورد پسند خود را به قیمت کارخانه خریداری کرده و سپس با ارسال رایگان درب منزل خود تحویل بگیرید.

۱ نظر: