۱۳۹۹ بهمن ۱۲, یکشنبه

فرش طرح خشتی و ویژگی های آن

 


یکی از طرح های معروف و پرطرفدار ایرانی طرح زیبای خشتی است. این طرح اصیل با نقش های خاصی شکل گرفته و ظاهری منحصر به فرد دارد. در این متن به بررسی طرح خشتی در فرش پرداخته و پرفروش ترین طرح های خشتی جدید را معرفی می کنیم. در ادامه متن با ما همراه شوید تا درباره فرش های خشتی اطلاعات بیش تری کسب کنید.

فرش خشتی چیست ؟

کلمه خشتی در فرش برگرفته از خشت هایی است که در گذشته با گل درست شده و در ساخت خانه ها مورد استفاده بوده است. در طرح فرش نیز به دلیل استفاده از نقش هایی شبیه به همین خشت ها این طرح بدین شکل نامگذاری شده است. درطرح های خشتی قاب های هندسی با اشکالی منتظم یا غیر منتظم در کنار هم قرار می گیرد. این نقش ها همانند خشت هایی که در ساخت خانه روی هم قرار می گیرند در متن فرش طراحی می شوند. 

یکی ازهنرهای مشهور ایرانیان که شهرت بسیاری در جهان دارد کاشی کاری های ابنیه مذهبی و کهن است . تاثیر این هنر را در طرحهای خشتی به وضوح قابل مشاهده است به صورتی که کاشی کاری چند بنا در یک قاب وجود دارد و این فرشها از نظر ریزه کاری ، رنگ و اشکال هندسی به گونه ای طراحی شده اند که بسیار به نمونه های کاشیکاری شبیه هستند. طرحهای موجود در فرش خشتی مربوط به منطقه خاصی نیست و بنابر آداب و رسوم و فرهنگ هر مکان تغییراتی در نقشه فرشها بوجود آمده و باعث شده زیباتر و متفاوت تر شوند. با این حال هنوزهم جلوه هایی از طبیعت و آثار باستانی در قاب فرشهای خشتی دیده می شود.

درون قالب های خشتی نیز طرح های اصیل دیگری استفاده می شود. اغلب این طرح ها نقش های افشان یا اسلیمی، شاخ و برگ ها یا گل های طبیعی، گلدان ها و یا سایر نقش های هندسی هستند. در گذشته در فرش های دستباف به دلیل تراکم پایین بافت فرش طرح های خشتی استفاده شده نقش های ظریف چندانی نداشته اند. اما امروزه در فرش های ماشینی ریزبافت مانند فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه طرح های فوق العاده پر نقش و ظریفی به کار رفته است. این طرح های فوق العاده زیبا بوده و همانند یک تابلوی نقاشی مینیاتوری به نظر می رسند.

ویژگی های فرش خشتی ماشینی

یکی از ریشه دار ترین انواع طرح  ، فرش ماشینی با طرح خشتی یا قابی می باشد که نقش برجسته ای در ذهن ایرانیان دارد

فرش خشتی ماشینی از قاب هایی شکل گرفته است که خود با نقش های دیگری تزیین شده است. فرش خشتی دارای ویژگی های زیر است:

1- تصویرهایی در کنار هم و بعضا تکراری

2-تنوع بالا در رنگ زمینه

3-بدون محدودیت بافت در تراکم مختلف

4-استفاه از نقوش مختلف هندسی و نمادهای مختلف

5-ابعاد متنوع که در سایز بزرگتر زیباتر می باشد

 

تقریبا فرش طرح خشتی را می توان در هر کجایی از ایران ملاحظه نمود و این علاقه مندی ریشه در سنن و اندیشه زیبای هنری مردم این سرزمین دارد. این طرح از فرش ماشینی می تواند یک قاب نمادین باشد که دارندگان فرش ماشینی آن را به یادگار از گذشته خود می دانند.

 

متن فرش طرح خشتی با نقش های هندسی، مربع و لوزی، دسته بندی می‌شود و در داخل هر یک از این قاب ها نقوش دیگری از قبیل گلدان گل، بته، شاخهٔ گل، درختانی مانند سرو و بید، پرندگان و به شکلی منحصر ترسیم می شوند. هر خانه از لحاظ شکل و محتوا از خانهٔ مجاور متمایز است، این طرح‌ها را قاب قابی یا قاب خشتی می‌نامند. در این طرح متن قالی دارای چند ضلعی‌های منظم و غیر منظم می‌باشند. از معروف‌ترین طرح‌های آن می‌توان به قاب قرآنی

قیمت و خرید فرش طرح خشتی 

برای خرید انواع فرش های ماشینی کاشان با طرح خشتی یا قابی به سایت قالی کاشان سر بزنید. در این سایت می توانید فرش کاشان را با بهترین کیفیت و جدید ترین طرح ها با قیمتی ارزان خرید کنید. تمامی فرش های این مجموعه از نظر کیفیت تضمین شده هستند. طرح های فوق العاده زیبایی که در این سایت دیده می شوند در هیچ فروشگاهی قرار ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر