۱۳۹۹ دی ۱۹, جمعه

انواع قالی های دستباف سنتی و فرش های دستبافت گونه ماشینی



 فرش های سنتی دستباف ایرانی از گذشته مورد توجه افراد زیادی در سراسر دنیا بوده اند. قالی ایرانی را می توان نمادو جلوه ای  از فرهنگ و هنر زیبای ایرانی دانست. قالی های دستباف ایرانی قدمتی فوق العاده بالا دارند و قدیمی ترین بافته های دنیا را مربوط به ایران می دانند . فرش های دستباف ایرانی انواع مختلفی داشته در هر منطقه نقشه های متفاوتی در بافت استفاده می شود. در ادامه انواع فرش های دستباف اصیل ایرانی را معرفی کرده و بررسی خواهیم کرد. 

انواع فرش های دستباف ایرانی 

فرش یا قالی دستباف ایرانی تقسیم بندی های متفاوتی دارد. از نظر منطقه بافت می توان فرش دستباف را به دسته های زیر تقسیم نمود.

فرش دستباف کاشان 

فرش های دستباف کاشان مشهور ترین بافته های ایرانی بوده و در سراسر دنیا مشهور هستند. قالی های کاشان اغلب دارای نقوش لچک و ترنجی بوده و با نقش های افشان و اسلیمی همراه شده اند. در قالی های دستباف کاشان رنگ های بسیار جذابی استفاده می شود که سبب زیبایی نظر آن شده است. طرح قطبی از مشهور ترین طرح های قالی کاشان است.

فرش دستباف تبریز 

فرش های دستباف تبریز همانند فرش های کاشان نه تنها در ایران بلکه در سراسر دینا مشهور هستند. در فرش های تبریز از نقش گل های طبیعی و گلدان هایی پر گل با رنگ های متنوع استفاده می شود. فرش های خطیبی تبریز ، فرش های ماهی تبریز و فرش های سالاری تبریز از مشهور ترین بافته های این دسته از قالی های دستباف هستند.

فرش دستباف اصفهان

قالی های دستباف اصیل اصفهان همانند قالی کاشان دارای نقوش لچک و ترنجی هستند. قالی های اصفهان و نایین در سال های اخیر با استقبال بسیار زیادی رو به رو شده و در سراسر ایران پرطرفدار هستند. فرش اصفهان و فرش کاشان معمولا دارای عناصر گیاهی انتزاعی و طرح های افشان و اسلیمی هستند.

فرش دستباف هریس

فرش های هریس در منطقه ای به همین نام در آذربایجان بافته می شود. فرش های هریس بدون طرح و نقشه و به صورت ذهنی بافته می شوند و از این رو زیبایی خاص خود را دارند. این فرش ها با رنگ های زمینه تیره مثل رنگ روناسی یا رنگ سرمه ای بافته شده و نقوش هندسی با خطوط شکسته ای دارند.

فرش دستباف عشایر ( قشقایی و بلوچ )

 فرش های قشقایی یا فرش های بلوچ نیز از دیگر قالی های دستباف سنتی ایرانی هستند. این فرش ها همانند فرش هریس معمولا به صورت ذهنی بافته می شوند. فرش های عشایری با پشم گوسفندان بافته شده و طرح های متنوعی دارند . 

فرش های ماشینی دستبافت گونه کاشان

در تولید فرش های ماشینی کاشان به دلیل استقبال زیاد و محبوبیت بالای طرح های دستباف ، فرش های زیادی با طرح دستباف گونه بافته می شوند. فرش های دستباف گونه ماشینی کاشان دارای طرح های اصیل و سنتی هستند و با ظرافت بالایی بافت می شوند. انواع مختلفی از فرش های دستباف گونه کاشان با قیمت های مختلفی در بازار قابل خرید است. 

فرش 1500 شانه تراکم 4500 و فرش 1200 شانه تراکم 3600 به دلیل ریز بافتی بسیار بالا رقیب مناسبی برای فرش های دستباف محسوب می شوند. این فرش های ماشینی کیفیت بسیار زیادی داشته و از طرفی قیمت ارزان تری نسبت به قالی های دستباف دارند. برای خرید انواع فرش ماشینی کاشان می توانید به فروشگاه قالی کاشان مراجعه کنید. در مجموعه قالی کاشان انواع فرش دستباف گونه به قیمت ارزان کارخانه قابل خرید است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر