۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۱, سه‌شنبه

هنر صنعت فرش ماشینی ایران



فرش یکی از زیبا ترین زیرانداز های موجود برای پوشش کفپوش خانه می باشد. در ابتدا فرش های دستباف با دستان هنرمند قالی بافان تولید و در دکوراسیون خانه های قدیمی به کار برده شد. وجود فرش های دستباف در گذشته اصالت را به خانه ها هدیه می کرد. که در ادامه با این صنعت بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هنر صنعت فرش

فرش های دستباف با الیاف طبیعی همانند پشم گوسفندان تولید می شدند. از مزایای پشم گوسفندان می توان به حفظ انرژی و همچنین خنک بودن در تابستان و گرم بودن در زمستان اشاره کرد. طبق نظر کارشناسان، تولید فرش های دستباف به حدود سه هزار سال پیش باز می گردد. امروزه اگر به فرش های دستباف هر منطقه نگاهی بیاندازید با طرح ها متنوع و گوناگون مطابق با فرهنگ هر شهر آشنا خواهید شد. با گذشت سال های زیاد ماشین آلات تولید فرش ماشینی راه اندازی شدند. قابلیت این ماشین آلات عدم دخالت دست انسان در تولید محصولات فرش ماشینی می باشد. تولید این ماشین آلات ابتدا در اروپا شکل گرفت و سپس در حدود 50 سال پیش به ایران وارد شد و ابتدا در کاشان این محصولات با تنوع طرح و رنگ و همچنین الیاف متنوع تولید شد. وجود طرح های گوناگون به دلیل سلیقه های متفاوت هر فردی شکل می گرفت. همچنین فرش های ماشینی با رنگ های زمینه ای زیادی بافته شدند که به مرور زمان شرکت های تولید کننده متوجه پر طرفدار ترین رنگ های زمینه فرش شده و تولید آن را افزایش دادند. همچنین طرح و نقش های زیادی در فرش های ماشینی از گذشته تا کنون شکوه خود را حفظ کرده و همچنان در رتبه اول پرفروش ترین محصولات قرار دارند. برای مثال طرح افشان، طرح خشتی، طرح حوض نقره، طرح باغ ارم و ... در این دسته گذاشته می شوند. در ابتدا فرش های ماشینی با شانه و تراکم کمی تولید شد اما با مرور زمان این صنعت پیشرفت کرده و شانه و تراکم خود را افزایش داد. امروزه محصولات تولید شده توسط ماشین آلات فرش ماشینی شامل فرش 700 شانه با تراکم 2550، فرش های 1000 شانه با تراکم 3000، فرش های 1200 شانه با تراکم 3600، فرش های 1500 شانه با تراکم 4500 می باشند. یکی از محصولاتی که به تازگی وارد بازار شده و فقط توسط یکی از شرکت ها در کاشان تولید می شود فرش 1600 شانه با تراکم 4800 می باشد.
با توجه به تعداد شانه و تراکم، فرش های زیادی نظیر فرش کلاسیک، فرش فانتزی و مدرن، فرش شنل، فرش شگی، گلیم و گبه، فرش آشپزخانه، فرش کودک و... در شانه و تراکم های مختلفی تولید می شوند. هرچه تراکم افزایش یابد فشردگی در بافت فرش بیشتر شده و در نتیجه فرش ظریف تر و نازک تر می شود. به همین دلیل فرش هایی با شانه و تراکم بالا برای مکان های کم رفت و آمد و با شکوه بهترین گزینه می باشد. لازم به ذکر است که فرش ماشینی در تعدادی شهر دیگر در ایران قابل بافت می باشد اما کاشان یکی از معتبر برند های تولید فرش ماشینی را داراست.

خرید فرش کاشان

اگر به دنبال فرش های کاشان با قیمت درب کارخانه هستید کافیست به فروشگاه معتبر قالی کاشان مراجعه کنید. این فروشگاه تمام کیفیت ها و ویژگی های موجود در فرش ماشینی را داشته و با کمترین قیمت و بیشترین تنوع محصولات را به مشتریان خود عرضه می کند. ضمن اینکه ارسال محصولات قالی کاشان به سراسر ایران به صورت رایگان می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر