۱۳۹۹ بهمن ۲۵, شنبه

گلیم چیست؟ تفاوت گلیم و گلیم فرش



 امروزه استفاده از گلیم و گلیم فرش در خانه ها امری مرسوم است. به همین خاطر گلیم ها  وگبه ها با طرح های متنوع زیادی بافته شده و به فروش می رسند. گلیم ها از دیرینه ترین بافته های دست انسان هستند . با پیشرفت تکنولوژی و تولید گلیم های ماشینی استفاده از این گلیم ها به جای گلیم های دستباف رواج یافته است. در این متن قصد داریم با ویژگی های گلیم ها و انواع مختلف آن ها آشنا شویم. با ما در ادامه این متن همراه شوید تا قبل از خرید گلیم یا گلیم فرش اطلاعات لازم را داشته باشید. 

گلیم چیست ؟

گلیم یا پلاس همان طور که گفته شد از قدیمی ترین بافته های دست انسان است. در سال های دور انسان با استفاده از پشم حیواناتی مانند گوسفند توانند نخ بسازند. پس از مدتی نیز با استفاده از این نخ ها به تدریج شروع به بافتن پوشش هایی مانند گلیم کردند. گلیم ها در ابتدا برای پوشش زمین یا حیوانات باربر استفاده شده است. کهن ترین گلیم ها مربوط به 2500 پیش از میلاد مسیح بوده و در مصر یافت شده است. در گلیم های دستباف از الیاف طبیعی که از پشم و کرک حیوانات به دست آمده است به عنوان نخ پود استفاده می شود. نخ های تار گلیم نیز معمولا در از جنس پنبه است. 

گلیم های دستباف با الیافی بافته می شوند که رنگ های طبیعی و گیاهی دارند. در گلیم های ماشینی اما از الیاف مصنوعی استفاده می شود. در این بافته ها از نخ های پلی استر استفاده شده است. از این رو گلیم ها و گلیم فرش های ماشینی قیمت بسیار ارزان تری نیز دارند. در مورد سایر ویژگی های این گلیم ها باید گفت به دلیل بافته شدن با الیاف پلی استر قیمتی بسیار ارزان تر نسبت به گلیم های دستباف دارند. 

گلیم ها طرح های فوق العاده سنتی و اصیلی دارند. در ایران گلیم بافتی در هر منطقه به سبک خاصی انجام می شود. به همین دلیل ظاهر گلین های دستباف ایرانی در هر منطقه متفاوت است. از مشهور ترین گلیم های دستباف ایرانی می توان به گلیم شاهسون، گلیم قشقایی، گلیم هرسین، گلیم بلوچ، گلیم لری، گلیم خسمه، گلیم زرند، گلیم افشار و گلیم ترکمنی اشاره کرد. 

ابعاد گلیم ها 

عشایر و بافندگان گلیم های دستباف محدودیتی در اندازه گلیم نداشته‌اند و با توجه به نیاز خود گلیم را در ابعاد و سایز های مختلفی مانند ابعاد کم برای واگیره یا ابعاد بزرگ برای تزئین (گلیمچه) یا فرش بافته‌اند. از این رو باید گفت در گلیم هاتی دستباف در این مورد محدودیتی وجود نداشته است. گلیم‌ها در ابعاد مرسوم قالی های ایرانی نیز بافته شده‌اند که می‌توان به
۷۰×۱۰۰ سانتی‌متر
۱۰۰×۱۵۰ سانتی‌متر، که به ذرع و نیم نیز مشهور است
۲×۳ متر
۳×۴ متر
کناره ها
و… اشاره کرد.

تفاوت گلیم و گلیم فرش 

گلیم با گلیم فرش در بافت تفاوت دارد. در بافت گلیم همان طور که می دانید از نخ تار و پود استفاده می شود. در گلیم ها نخ خاب استفاده نمی شود . از این رو می توان گفت گلیم ها بدون پرز یا خاب هستند. گلیم ها به روش حلقه ای بافته می شوند. در مورد گلیم فرش ها اما از نخ خاب نیز استفاده می شود. از این رو می توان گفت گلیم فرش ها همانند فرش های ماشینی کلاسیک خاب بلندی دارند. ارتفاع خاب گلیم فرش ها چیزی شبیه به فرش 700 شانه است.

گلیم در دکوراسیون 

گلیم ها با طرح های بسیار اصیل و سنتی بافته می شوند به همین خاطر در دکوراسیون های کلاسیک به شدت استفاده می شوند. البته در دکوراسیون های مدرن نیز از گلیم استفاده می شود. این کار تضادی هنرمندانه و خاص را در فضای شکل می دهد. طرح های سنتی گلیم با رنگ های گرم و شاد همراه می شوند و تنوع بسیار زیادی دارند. در سوی دیگر نیز گلیم های ماشینی که با نخ های پلی استر بافته می شوند مقاومت بسیار بالایی داشته و ارزان قیمت نیز هستند. همین باعث شده این بافته در فضای های شلوغ و پر رفت و آمد مانند راه رو ها مورد استفاده قرار گیرد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر