۱۴۰۰ خرداد ۲۶, چهارشنبه

فرش نازک یا فرش ضخیم؟



فرش های ماشینی ویژگی های بسیاری را دارند. یکی از ویژگی مهم آن ارتفاع خاب فرش می باشد. ارتفاع خاب نشانه لطیف بودن سطح فرش یا نازک بودن آن می باشد. به همین دلیل این مسئله برای افراد زیادی اهمیت دارد که بر اساس سلیقه خود کدام فرش را برای منزل خود تهیه کنند. که آسان ترین راه انتخاب یک تراکم مناسب برای فرش خواهد بود. که ادامه این مقاله به بررسی کیفیت فرش نازک و ضخیم پرداخته و شما را با این ویژگی مهم آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
فرش نازک یا ضخیم
یکی از ویژگی های مهم در فرش ماشینی شانه و تراکم است که در جایگاه ویژه ای قرار دارد. این دو ویژگی پایه تعیین کننده زیبایی فرش می باشد. شانه یا تراکم عرضی فرش به معنای تعداد گره های موجود در یک متر عرض فرش می باشد. که در هر فرش ماشینی با شانه مختلف یک عدد ثابت را دارد. برای مثال فرش های 700 شانه فقط با دستگاه بافت فرش 700 شانه بافته می شود. و اما تراکم یا تراکم طولی فرش به معنای تعداد گره های موجود در یک متر طول فرش می باشد. به طور کلی با افزایش شانه و تراکم، فرش ماشینی زیبایی بیشتری را به خود خواهد گرفت. 
هر چه شانه و به خصوص تراکم در فرش کم باشد ارتفاع خاب آن افزایش پیدا می کند. برای مثال در فرش های 700 شانه ارتفاع خاب بین 9 الی 12 میلی متر می باشد. که باعث شده سطح فرش لطیف تر بوده و افرادی که به نشستن یا دراز کشیدن بر روی فرش علاقه دارند از این لطافت لذت ببرند. اما با افزایش شانه و تراکم ارتفاع خاب به کاهش پیدا کرده و سطح فرش نازک تر می شود. برای مثال فرش های 1200 شانه با ارتفاع خاب 8 میلی متر در دسته فرش های تراکم بالا قرار گرفته و به صورت ظاهری زیبا تر از فرش های 700 می باشند. 
در صنعت فرش ماشینی به محصولات تراکم بالا مانند فرش 1200 شانه با تراکم 3600، فرش 1500 شانه با تراکم 4500 و فرش 1600 شانه با تراکم 4800 ظاهری شبیه به فرش دستباف را دارند. که به اصطلاح به آن فرش ماشینی دستباف گونه گفته می شود. اگر از جمله افرادی هستید که زیبایی خانه و مجلل بودن آن برای شما اهمیت زیادی را دارد پیشنهاد میکنم از فرش های 1200 شانه به بالا استفاده کنید. اما در صورت راحتی بر روی فرش گزینه مناسب برای شما فرش 500 شانه با تراکم 2400، 700 شانه با تراکم 2550 و فرش 1000 شانه با تراکم 3000 می باشد. 

مزایا و معایب فرش ضخیم و نازک

به صورت کلی فرش نیاز به مراقبت بسیاری دارد که زیبایی خود را حفظ کند. اما فرش نازک به دلیل ارتفاع خاب کم حساس تر می باشند. زیرا در صورت قرار گرفتن وسایل سنگین مانند پایه های مبل، انواع میز مانند میز تلویزیون، کمد و... جای پایه های وسایل بر روی فرش باقی مانده و جهت خاب الیاف را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین فرش هایی با ارتفاع خاب بالا برای مکان هایی که رفت و آمد بالا است مناسب تر می باشد. 
در فرش هایی با ارتفاع خاب بالا یکی از مسائل مهم وزن سنگین فرش می باشد. که جا به جا کردن آن کمی دشوار خواهد بود. با توجه به موارد ذکر شده در ابتدای مقاله فرش های تراکم بالا برای خانه هایی مناسب است که به فرش از جنبه فانتزی نگاه می کنند. قیمت فرش های ماشینی با شانه و تراکم بالا بسیار گران تر از فرش های ماشینی با شانه و تراکم پایین می باشد. لازم به ذکر است این مسئله از کیفیت فرش نکاسته و اگر فرشی با الیاف مناسب و کاملا استاندارد بافته شود محصول با کیفیتی تحویل مشتری داده خواهد شد.

خرید مستقیم فرش از کارخانه کاشان

برای خرید یکی فرش مناسب  باکیفیت به سایت قالی کاشان مراجعه کنید. در این فروشگاه اینترنتی می توانید محصول خود را در تنوع طرح و رنگ بالا دیده و طبق سلیقه خود فرش مورد نظرتان را انتخاب کنید. در فروشگاه اینترنتی قالی کاشان تمام محصولات به قیمت درب کارخانه می باشد. همچنین ارسال آن به تمام نقاط ایران به صورت رایگان خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر