۱۳۹۹ آذر ۱۱, سه‌شنبه

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست ؟



 در سال های اخیر تحولات جدیدی در صنعت فرش روی داده است و یکی از آن ها توجه بیشتر به تولید فرش وینتیج یا فرش کهنه نماست. این فرش ها به خوبی می توانند دکوراسیون خانه های مدرن را تکمیل کنند. الگو و طرح فرش های قدیمی و سنتی، هنری نفیس شرقی است اما برخی معتقدند فرش های سنتی کمتر با دکوراسیون های جدید و معاصر هماهنگ می شوند. حال اینکه فرش های وینتیج با طرح های پر پیچ و خم بسیارشان گرچه تا از همان نقشه های اصیل پیروی می کنند اما می توانند جوابگوی دکوراسیون مدرن هم باشند.

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست؟

در زمانه ای زندگی می کنیم که گویی نمی توان بین سنت و مدرنیته یکی را انتخاب کرد! گاهی دوست داریم تمام عناصر قدیمی را از ذهن و زندگی مان بیرون بریزیم و جدیدترین ها را تجربه کنیم و برعکس گاهی به دنبال خاطرات گذشته و روزهایی می گردیم که می دانیم بازگشتی برایشان وجود ندارد. این موضوع در همه بخش های زندگی مان به خصوص در هنر بسیار دیده می شود. یک مثال ساده از این موضوع می تواند این باشد که در خانه های مدرن نشانه ای از وسایل و اکسسوری های قدیمی و عتیقه می بینیم و با خود فکر می کنیم که قرار دادن آن ها در کنار هم تضاد زیبایی رابه وجود خواهد آورد. فرش وینتیج یا کهنه نما نیز به دنبال همین تفکر و برای داشتن عناصر دکوراتیو کهنه برای زندگی های امروزی مطرح شده که در ادامه به طور کامل آن را به شما معرفی می کنم. 

بسیاری از مشتریان فرش به فرش کهنه نما شده و فرش هایی که در آن ها شدت رنگ کاهش یافته است و کهنگی وجود دارد ، علاقه نشان می دهند. به همین دلیل کسانی که در صنعت فرش فعالیت دارند ، فرش کهنه نما را از فرش نو و جدید تهیه می کنند و با استفاده از روش های خاصی که به آن اشاره می شود اقدام به کهنه نما کردن فرش می کنند.

کهنه کردن فرش نو

فرش وینتیج یا کهنه نما فرشی است با طرح و نقشه فرش های سنتی که با روش های صنعتی، ظاهری کهنه و عتیقه به خودگرفته است. فرش با طرح وینتیج به صورت ماشینی هم می شود اما تولید فرش وینتیج روش های دیگری هم دارد که پیچیده تر از آن است که فکرش را بکنید. مرحله اول انتخاب و خرید فرش هایی است که قرار است نمایی کهنه به خود بگیرند. سپس ریشه و دور تا دور فرش برش می خورد و مجددا دوخته می شود و یا ریشه های سفید با رنگ های تیره مقل پوست انار رنگ می شوند تا طلایی و کهنه به نظر برسند، پرز فرش گرفته و نخ های آن کوتاه و در مرحله با موادی شیمیایی مانند «کلسیم هیپوکلریت» شسته و به اصطلاح دواشور می شوند تا رنگ پریده و کمر نگ شوند. پس از آن فرش های تا شده در مدت زمان مشخصی، دور دستگاه غلتک مانندی می گردند تا با سایش سطحشان صاف شود و سپس مقابل نور آفتاب پهن می شوند، تا مجددا به میزان دلخواه کمرنگ شوند.

مرحله بعدی رنگ آمیزی مجدد فرش است، پس از دواشور کردن، گرچه رنگ گاهی محو می شود اما طرح برجا می ماند، بعد از این مرحله یک به یک طرح ها و رنگ ها در جاهایی که مجددا مورد نیاز است رنگ آمیزی بارها و بارها انجام می شود تا به رنگ دلخواه برسد. برای همین است که در فرش وینتیج رنگ ها همیشه یک دست نیستند. گاهی نیز پیش می آید که فرشی کلا پر رنگ یا کم رنگ باشد. برخی از فرش های وینتیج سایه-روشن دارند و این باعث می شود که بیننده فکر کند فرش پستی و بلندی دارد. در کل پالت رنگی فرش وینتیج شاد و وسیع است.

مزایای فرش کهنه نما

فرش کهنه نما مزایای زیادی دارد و به همین دلیل است که روز به روز بر مشتریان آن افزوده می شود. فرش کهنه نما مختص به ایران نیست و در کشورهای اروپایی نیز مشتریان زیادی دارد و در اصطلاح لاتین به آن وینتج نیز گفته می شود. فرش کهنه نما به علت ظاهر و جلوه ای که دارد به فرش های دستباف قدیمی بسیار مشابهت دارد و برای استفاده در منزل بسیار مناسب است و به منزل اصالت خاصی می بخشد. در کنار آن می توانیم به قیمت فرش کهنه نما اشاره کنیم که نسبت به فرش دستباف قدیمی قیمت بسیار مناسبی دارد. کسانی که به سنت و اصالت اهمیت می دهند فرش کهنه نما برای آن ها می تواند یک انتخاب مناسب باشد.

فرش وینتیج را چطور در دکوراسیون به کار بریم؟

فرش وینتیج را از بهترین آثار هنری معاصردر خانه تان در نظر بگیرید. آنگاه به خانه تان نگاه کنید و ببینید کدام طرح و رنگ با دکوراسیون منزل شما هماهنگ می شود. اگر محیط مینیمالیستی و ساده‌، با رنگ های ملایم و یا خنثی دارید فرش وینتیج می تواند انفجاری از رنگ، در عین هماهنگی باشد. مثل محوری است که در مرکز ایستاده و تمامی اجزای خانه را دور خود می چرخاند. بنابراین با انتخابی دقیق و هماهنگ با مبلمان و دکوراسیون می توانید به بهترین شکل خانه را دکور کنید. اگر طالب رنگ های گرم هستید و می خواهید مشرق زمین را به گوشه‌ ای از منزل خود بیاورید، باز هم فرش وینتیج انتخاب مناسبی برای شماست. فرش وینتیج برای دور هم جمع کردن مبلمان در اتاق نشیمن، برای گرما بخشیدن و منحصر به فرد کردن به اتاق خواب و برای استقبال از مهمانان در ورودی خانه مناسب است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر